Detta Hände på Höstårsmötet

Tisdagen den 29 november var det så dags för vårt årliga Höstårsmöte som hölls på Bjertorp Slott. Mötet är först och främst till för att fastställa våra årsavgifter och budget för 2023, men vi tittade även tillbaka på några av dom saker som hänt under året. Vi tittade även på en del som kommer 2023. Vi hade ockå ett hemligt paket som skulle öppnas.

Vår ordförande Per-Olof Jakobsson öppnade mötet och mötet godkände att mötet utlyst på rätt sätt och föredragningslistan. Bengt Hedenström valdes till mötesordförande och Kerstin Isaksson valdes till sekreterare. Dom har ju vanan inne. Till justerare valdes Ingrid ”Zigge” Junggren och Ulf ”Kingen” Larsson.

Vår kassör Lars Egonson visade en analys av våra intäkter och kostnader och efter det visades styrelsens förslag till årsavgifter 2023. Med det rådande läget med höjda drivmedelspriser, elkostnader som vi inte vet vart dom tar vägen och ökade räntekostnader osv så har även vi fått göra en höjning av avgifterna på ca 5%. Det innebär en höjning med 300 kr på ett fullvärdigt medlemskap. Det är en relativt låg höjning ändå om vi tittar på vad rekommendationen var från Svenska Golfförbundet som har gått ut med en höjning på ca 10-15 %.

Vår revisor Anna Ehn gick igenom budgeten för 2023. Det kommer att bli tufft men vi ska gör allt vi kan för att se till så vi kan leva efter denna budget.
När Anna var klar klubbade mötet igenom både avgifter och budget.

En genomgång av våra två Projekt gjordes. Projekt 2022 där pratade Andreas om stensättningen och vårt nya bevattningssystem. Per-Olof gick igenom projektplanen och vad som finns kvar att göra.
I vårt andra projekt Golf4You jobbar styrelsen vidare, där är Per-Olof drivande med att söka bidrag. Troligtvis kommer vi inte att kunna inleda någon del av projektet för än efter sommaren 2023 om allt går som det ska. Arbetet med ansökningarna har dragit ut på tiden.
Under denna punkt var det så dags att avslöja vad som fanns i det hemliga paketet.
Arnold Wilhelmsson en av klubbens äldsta medlemmar och som dessutom arbetat på Sparbanken fick hjälpa Per-Olof att dra fram den check på fantastiska 1, 5 miljoner kronor som vi fått från Sparbanksstiftelen som ett bidrag till en Golfstudio. Klubben är oerhört tacksamma och sänder ett STORT TACK till Sparbankstiftelsen!

Lite nyheter inför 2023
Vi har gått med i samarbetet Golfa runt Vänern, Hanna pratade om att vi fortsätter med våra greenfeesamarbeten med våra grannklubbar och 2023 firar Skaraborgsgolfaren 5 år och då kan vi presentera att vi kommer att bli sex klubbar, vi hälsar Töreboda GK välkommen in i samarbetet. En klubbresa kommer också att genomföras igen, vilket är mycket trevligt. Senast vi arrangerade en klubbresa var 2016 och då gick resan till Danmark. Denna gång stannar vi i Sverige och tar oss till Skyrup. Ett 40-tal medlemmar är anmälda. Andreas visade att vi köpt in ett nytt åkfordon, det som byts ut är från 1998 så det har använts ordentligt. Vi kommer även att testa en ny större robotgräsklippare. Detta kommer troligtvis vara framtiden så vi startar med att testa en under 2023 så får vi se vad utfallet blir. Vi har fått in önskemål om fler toaletter ut med banan. Per-Olof har under sina besök på andra klubbar studerat och fotograferat olika konstruktioner. Olika åsikter och förslag diskuterades så vi får se vad vi kan få fram. Angående restaurangen så kommer inte Berth att vara kvar hos oss så vi söker ny krögare. Vi vädjar till alla att hjälpa till att hitta någon som vill driva vår restaurang. Som det är nu har ingen hört av sig och visat intresse.
Som avslutning visades en liten provkollektion upp med kläder med vår logga. Vi kommer att ha ett större utbud med loggade produkter i shopen under nästa år.

När detta var klart avslutade Bengt mötet och han, Kerstin och Anna avtackades med var sin blomma som tack.

Vi tackar även er medlemmar som tog er till mötet denna kväll, ni var ett 40-tal som var på plats.